Internet Bubble

Internet Bubble - logo

Internet Bubble

De Internet bubble, ook wel dot-com bubble of internetzeepbel genoemd, speelde van 1997 tot 2001.

De aandelenkoersen in Westerse landen groeiden in die periode opvallend snel. De jarenlange koersstijging aan de Amerikaanse technologiebeurs Nasdaq sloeg in 2000 om in een daling. De internetzeepbel was gebarsten. Het internetsprookje was een nachtmerrie geworden.

World Wide Web
Het internetverhaal begint als het World Wide Web in 1994 onder de aandacht komt van het grote publiek. Vooral jonge mensen zagen de mogelijkheden van het net. Drie bedrijven, WorldCom, Netscape en Yahoo, profiteren het meest van de commerciële mogelijkheden van internet. Overige bedrijven hebben allemaal ongeveer hetzelfde idee voor het net. Het wordt al snel duidelijk dat slechts een paar bedrijven het uiteindelijk gaan overleven.

Nina Brink
De zeepbel barstte op 11 maart 2000, de ict-aandelen kelderden drastisch. In Nederland was de klap toen nog niet aangekomen. Directeur Nina Brink van World Online was vol mooie woorden over de beursgang van haar bedrijf op 17 maart. Die beursgang liep uiteindelijk uit op een drama. Op 20 maart gaat het al mis. De verkooporders van de grote aandeelhouders wekken argwaan bij de andere beleggers en het regent verkooporders. De koers van het aandeel daalt met tientallen procenten in enkele weken tijd. Al snel wordt bekend dat Nina Brink een paar weken voor de beursgang haar eigen aandelen heeft verkocht voor zes euro, nog geen zevende deel van de introductiekoers. Veel beleggers zeggen hiervan niet op de hoogte te zijn geweest.

Fraude
Het tij in de hele economie begint langzaam te keren. In 2001 beginnen op Wall Street en alle Westerse beurzen de koersen weg te zakken. Berichten in de media over fraude, verduistering en corruptie stapelden zich op: Enron, Worldcom, Qwest, Imclone… Investeerders vragen zich steeds meer af op welke manier er precies geld verdiend kan worden op het net. Kleine internetbedrijven gaan een voor een failliet. Toch waren er een paar bedrijven zoals Amazon en eBay die tegen de tijdgeest in gewoon bleven doorgroeien. De overwaardering van internetaandelen en internetbedrijven was echter voorbij. De bel was gebarsten. De internetzeepbel is achteraf vaak vergeleken met de Hollandse tulpenmanie in de zestiende eeuw. Toen werden de tulpenbollen zwaar overgewaardeerd.


Wilt U meer informatie over deze dienst,of direct lid worden, Klik dan hier of bel dan vrijblijvend een van onze medewerkers op: 023 - 528 88 51. Zij staan U graag te woord

Klik hier voor het behaalde rendement met onze signalen.

Klik hier om u gelijk aan te melden.

Nieuws

Copyright © 2017 Beursfoon. Alle rechten voorbehouden.
Genoemde handelsmerken en merknamen zijn het eigendom van hun respectieve eigenaars. Het gebruik van deze website betekent acceptatie van de gebruikersovereenkomst en het privacybeleid van Beursfoon.